mizcawaii: cantik itu indah

ana here

hi ! nama aku rosliana rusli tapi orang panggil aku cik na , ana , @ ros hahaha banyak sangat nama samaran aku kan. I <3 MY BELOG .. yeayy !!! aku suka membaca , menulis , berbelog & etc *______^"

KliK - KliK

SauDara-SaudaRi

Top 10 Members

18 December 2013

Deleted

Assalamualaikum....
Bismillahirahmanirahim...
Hi uolls aku bkn x update my blog ni,tp aku dah dlte semua yg sebelum ni sbb aku nak mulakan hdp baru.with s0meone new bec0z before if s0meb0dy foll0w about me ,everythings they knows...amin2...

27 April 2013

CONVERSE ALL STAR




Hihihihihi.... hehheheheh....hahhahahha..huhuhuhuhu
apa senyum2 ngeee , macam kerang busuk pastu bagi tengok kasut lagi tu .. apa maksud???" kata pembaca"
aku kata :  sahaja aku nak share barang baru aku , kasut baru aku ni . Lawa kan . converse size 4 kaler putih tekois . aku beli ni coz nak padankan dengan smua baju contohnya pakai dress , skirt , skinny , futsal mesti cantik kan! heheh rugget plak tu wowwww...suka2 ...hahhaha...
korang pun yang nak beli kasut ni aku sokong sangat sebab memang selesa tau ...
ce tengok ce tengok  di bawah hehhee




RABUN

assalamualaikum ...

hihihihihi...hari ni hari ahad, selamat berhujung minggu kawan2 .. harap2 semua sihat2 sahaja ya .
hari ni cik na nak cerita pasal kaca mata .. ermm kenapa erk , orang cepat sangat menggunakan kaca mata ????maksud aku rabun ????cepat sangat mengalami rabun .. apa sebab ye??? aku heran ... especially kaum cina , mereka yang hanya berumur 6 tahun dan keatas sudah pun menggunakan kaca mata rabun huhuhu.... berbeza dengan kaum melayu , jarang tau tengok yang kanak2 mengenakan kaca mata rabun . adapun mereka yang rajin sangatlah , rutin mereka hanya belajar sahaja baru aku tengok menggunakan kaca mata.
adakah orang melayu x cukup rajin berbanding kaum cina hehehe tu lah pasal melayu jarang pakai kaca mata hahahha mengarut lah ..
apapun-apapun jom kita tengok apa punca rabun dan cara mengatasinya  ... jommmmm .... shuffffff scrollll ke bawah .... ^__________*






tanda-tanda rabun adalah....
1.kabur apabila melihat sesuatu objek
2.pening kepala apa bila melihat sesuatu objek.

di antara punca-punca yang menyebabkan rabun1.membaca dalam gelap,
2.membaca dengan jarak yang dekat.
3.membaca terlampau lama..
4.memgadap skrin komputer terlampau lama.
5.faktor keturunan(yang nie tidak dapat nak tolong)

amalan untuk merehatkan mata...
biasanya amalan yang saya gunakan adalah......
apabila terasa mata saya letih{apabila membaca atau mengadap komputer}
saya akan cuba memandang objek yang jauh,
tujuannya adalah untuk merehat kan retina{anak mata},untuk memfokus objek yang jauh,
dengan kata lain adalah "mengalign" pemfokusan{betul ker perkataan yang saya gunakan}
pergerakan sendi-sendi anak mata.supaya dapat mengfokus dengan baik...
mungkin sahabat ada cara lain untuk dikongsi bersama..

diantara petua-petua mengurangkan rabun adalah...

1.Amalkan minum jus lobak merah err... merah ke oren? (Ambil 1 biji lobak yang segar kisar sendiri dengan 1 gelas air, bukan jus yang diproses di kilang ya) dua kali sehari. Pada masa yang sama jadikan lobak merah sebagai ulam harian. Termasuk anak buah saya sudah dua orang yang mengamalkannya. Alhamdulillah kedua-duanya berhasil. Mereka tidak pakai kaca mata sekarang.

2.apabila kita bangun pagi. banyakkan melihat warna hijau...
dipercayaan ,dengan melihat objek yang berwarna hijau boleh menghindarkan rabun...

3.amalan meminum air rebusan sawi,

4.KUNYIT UTK MENGURANGKAN RABUN...
Sediakan 20 helai daun sireh dan satu oz kunyit{kira sepotong kunyit} dan keduanya diparut.Letakkan di atas penapis dan tuangkan air panas dan diperah.Minum air yang sudah ditapis itu satu gelas pada setiap hari.

5.Ambil beberapa helai daun sireh segar, ramas daun tersebut dengan semangkuk air. Selepas itu basuh seluruh muka dengan air sireh tadi. Amalkan 2 kali seminggu, InsyaAllah mata anda akan kelihatan terang tanpa perlu memakai cermin mata,

ini adalah di antara petua-petua yang sempat saya
catatkan....
memang ada banyak petua nenek moyang kita yang amat berguna untuk kita amalkan,
saya harap petua ini dapat membantu anda....
mungkin sahabat-sahabat ada petua yang lain untuk di kongsi bersama....
jika ada silakan....


( jasa baik bila alizan berkata )  ;)



sekian terima kasih ,

Rosliana Rusli



There was an error in this gadget
Come Come N See. .. .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa Berlalu