mizcawaii: cantik itu indah

ana here

hi ! nama aku rosliana rusli tapi orang panggil aku cik na , ana , @ ros hahaha banyak sangat nama samaran aku kan. I <3 MY BELOG .. yeayy !!! aku suka membaca , menulis , berbelog & etc *______^"

KliK - KliK

SauDara-SaudaRi

Top 10 Members

28 July 2011

Berbelas kasihan dan menyayangi sesama manusia

Daripada abu hurairah r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud :
" Sesungguhnya Allah Berfirman pada hari kiamat " 

Allah : Wahai Manusia , Aku sakit tapi kamu tidak menjenguk ku

Manusia : Bagaimana aku dapat menjenguk mu sedangkan engkau tuhan alam smesta .

Allah : Tahukah kamu bahawa hambaku ,Polan bin Polan sakit tetapi kamuu tidak menjenguknYA. Padahal seandainya kamu menjenguknya ,nescaya kamu mendapati ku di sisi nya.

Manusia : Bagaimana aku bole beri makan kepadamu sedangkan engkau tuhan alam smesta .

Allah : Tidak kah kamu tahu bahawa hamba ku , polan bin polan meminta makan kepadamu , tetapi kamu tidak memberi makan padanya . tahukah kamu sekiranya kamu memberi makan padanya , nescaya kamu mendapat pahala di sisi ku . Wahai manusia aku meminta minum daripadamu tapi kamu tidak memberi minum padaku .....

Manusia : Bagaimana aku bole memberi minum kepadamu sedangkan engkau tuhan alam smesta .

Allah : Tahukah kamu bahawa hambaku polan bin polan meminta minum daripadamu tapi kamu tidak memberinya minum . padahal seandainya kamu beri minum kepadanya , nescaya kamu mendapati pahala di sisi kku ................

Jika Selalu Ceria , Cerialah KUNCI nya !








Menurut Mak , kaum perempuan ada banyak jenis . Sekarang apabila memiliki ramai kawan perempuan kesabaran dapat di jana . memang satu ciri keibuan ..... kan! bagi aku . ia memerlukan ciri semula jadi hahha

Tetapi kuasa wanita dapat di lihat ketika berjumpa dan bersembang . tak dapat lakukan jika seorang diri . Ketika aku jatuh tersungkur aku x dapat bangun seorang diri . jadi jika tersungkur , tetapi tidak tersungkur seluruhnya  hahhahah apa ni aku merepek hehhehe........

Contohnya keluar enjoy . Jika di rumah keseorangan akan muram tetapi apabila berjumpa dengan kawan mula rasa seronok berbual atau melalui email dan telefon . mereka memberi keriangan .

Jika menyentuh soal hati , mungkin agak kelakar . jika tidak dapat di luahkan perasaan , aku akan bersabar . selalu berfikiran positif dan ceria adalah biasa . aku percaya jika aku selalu sihat dan ceria mesti sekeliling aku pun akan menjadi baik . . . . ..

17-29 hari bulan 7 tahun 2011

assalamualaikum

17 - 29 hari bulan aku x meng update my belog ehhh aduuuu sebab sibuk kerajak baini he he he itu la indak te update sudah ...
ngam2 11 hari aku x update maka hari ini aku akan update iaaa ha ha ha ha . . . 
so, hari ni aku nak cerita pasal Cinta , yah ....cinta itu indah....wakaka.kwkwkwk


Cinta itu indah . ia sesuatu yang besar yang datangnya daripada allah yang maha besar kalimah hub (cinta) kerap di ulang sebut dalam al quran . Dan maha suci allah daripada memasukkan sesuatu yang remeh dalam kitabnya yang maha besar . ole sebab itulah sejak dulu hingga kini , manusia terus menerus memburu cinta.
Tidak kira bagaimana cinta di tafsirkan,orang yang pernah mengalaminya saja yang dapat merasakannya.Sampaikan ada orang berkata , sesiapa yang tak pernah bercinta maka berkuranglah kebahagiaan dalam hidupnya di dunia ini . Syair ada mengatakan bahawa sesiapa yang tidak mengenal cinta maka dia tidak akan mengenal keajaipan dunia .!
Cinta memang indah kerana ia datang dari allah yang maha indah . tidak ada ciptaan yang buruk di sisi allah . buruk dan baik hanya soal nisbi (relative)yang di rujuk kepada ilmu manusia yang terbatas berbanding ilmu allah yang amat luas . Jika kita mencintai ciptaan allah yang indah itu pun sudah nikmat , apalagi kalau kita berjaya mencintai penciptanya, maka sudah tentu nikmatnya lebih berganda .ole sebab itulah , menurut pandangan ulama , nikmat yang paling tinggi di syurga nanti ialah kenikmatan melihat wajah allah !

* wah2x cinta gtu hehhe
  

14 July 2011

Tempat menarik di TAWAU


















BANDAR TAWAU , NEGERI KU SABAH

DARI WISMA PERSEKUTUAN

MASJID RAYA LAMA

DARI MASJID RAYA LAMA

DARI KING PARK




EMPRESS



PASAR TANJUNG









SABINDO PLAZA


BAGUNAN YANG BAKAL DI DIRIKAN DI HIGWAY

Larva

13 July 2011

cara potong kuku yang betul

Memotong kuku ada caranya.kuku adalah sebahagian daripada badan kita dan perlu kita hormati.memotong kuku ada adabnya seperti ikut hari , aturan kuku yang di potong dan buang kuku yang telah di potong ke tanah kerana kita juga adalah dari unsur tanah .


Hari potong kuku :

Hari Sabtu : Keluar dari dalam tubuh ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari ahad : Keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
Hari isnin : Keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari Selasa : Keluar sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu : keluar was-was dan masuk kepapaan
Hari Khamis : Keluar gila dan masuk sembuh dari penyakit
Hari Jumaat : Keluar dosa2 seperti hari di lahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada allah.


Aturan Potong kuku yang betul :

Mulakan dengan bismillah dan selawat ke atas nabi. Potong kuku tangan bermula dengan telunjuk kanan sampai habis tangan kanan. kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ke ibu jari kiri dan sekali ibu jari tangan kanan .
Untuk kaki pula , mulakan dengan kelinking kaki kanan dan sampai ke kelinking kaki kiri.
itu sunnah paling kuat yang di pegang selama ini walaupun banyak khilafnya......

-sumber al islam-

12 July 2011

Berlalu begitu sahaja

Masa berlalu tanpa aku sedari , semua bole berubah dalam sekelip mata saja.aku,kau dan dia.banyak yang sudah aku dan kau lalui.aku cukup kenal sudah dengan sifat mu dan aku tau kau kenal aku siapa dan aku bagaimana.Kau x berubah seperti dulu , peluang yang aku berikan padamu  kau sia2kan semua.kau memang baik , tapi kau kurang jujur dan kau fuhhhhh xpalah biarlah aku saja yang tau.bila aku selalu terasa begini,aku mula benci terhadap mu ,aku ingin pergi jauh agar kau dan aku tidak bersatu.aku ingin membawa diri agar aku x tersakiti lgi dengan sifat mu yang sangat menjengkelkan aku.ke mana hilangnya sifat prihatinmu di awal perkenalan kita.kini hilang.aku akui sifat penyayangmu,ingin menjaga keselamatan ku xdapat aku nafikan kau memang no.1 tapiiiiii Hatiku selalu kau lukai.Apa erti semua itu?????ku menangis membayangkan betapa kejamnya dirimu  terhadap diriku , ku lepas kau pergi .......Andai itu takdirnya

makin menjadi-jadi

assalamualaikum......fuhhh, maikin hari,makin menjadi2 rasa ini.aku jadi heran dan kadang penat aku melayan perasaan ku ni.aku tak undang perasaan ni, aku x layan pun tapi rasa ini x bole pergi.sentiasa bertapak dalam hatiku.Perasaan ni buat aku tertekan bha.perasaan ni buat aku sakit.aku mau lari dari semua ni.ya allah tolong aku.aku x sanggup hadapi semua ni.aku ingin pergi.pergi  jauh agar tidak terfikirkan rasa ini.ampun aku seribu kali ampun.kebahagian n rasa ketenangan datanglah engkau.kenapa engkau x pernah berubah.aku lemas dengan rasa ini.lemassssssssssssssssssssssssss.bantu aku . bantu aku .aku ingin pergi dari rasa ini .

10 July 2011

xBole terima Kenyataan

Assalamualaikum.......
Telah sekian Lama memendam air mata , dalam ingatanku masih segar terasa......apa yang terjadi semua masi lagi dalam ingtan ku dalam suka dan duka antara kau dan aku.....Cerita antara kau dan dia masi aku x dapat lupakan....masih segar dalam ingatan ku.....ya allah, kenapa keadaan tambah teruk begini . ..... aku inginkan semua di teruskan tanpa aku mengingati apa2 kenangan antara si dia dan si dia .....aku ingin sangat2 lupakan nya sebagaimana aku cuba sedaya upaya lupakan antara aku dan si dia dulu...akhirnya aku dpat jugak melupakan dia....syukurrrr....... akan ku renang lautan yg gelora .... terguris hati ini, menangis x berlagu......huhuhu....

Sampai BilaKah????

Aku Xtau Mengapa engkau sering marah2 , mana senyum mu mn tawamu ?????
Fuhhh , Terasa Lemah satu badan ni lenguh longlai semua ada.....mata kuyu , kaki tangan badan sakit2....
Beribu bintang di langit kini menghilang teraba aku dalam gelap , rembulan mengambang kini makin suram .
Pudar ilham ku tanpa arah ..... Aku seperti tiada hala tuju....aku xtau nak kemana , aku buntuh ... aku berada di tengah2 kesulitan ini....aku x bole patah balik.aku kena teruskan jugak perjuangan ku ni hingga ke titik2 terakhir.
Kini aku pasrah dengan segalanya , kepedihan ini masih terasa .... Apakah salahku , apakah dosaku ... Tuhan berilah ku petunjuk mu dan redha dengan kehendakmu.....Cukup kali ini kau menyakiti , berulangkali...Xusahlah kembali dengan rela hati melepas kau pergi........Jika ini lah ketentuan , takdir yang allah berikan padaku aku terima dengan rela hati dan bukan jugak dalam keadaan terpaksa kerna aku tahu ,Pasti ada hikmah sebaliknya....
TerDampar jauh di hempas badai ku hanyut , terkunci mulut membisu , perjalanan ku tempuh bagai tiada sudahnya , liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan........

07 July 2011

HAPPY ending????OR wHaT ???

bismillahirahmanirahim........
hidup ku ini penuh liku dan ranjau yang perlu aku tempuhi , aku kena ada semangat yang kuat kerana aku tahu kini aku dalam ujian allah ...Aku tahu allah sygkan aku sebb apa yang terjadi kat aku skg ni , alhamdulillah aku masi mampu lagi untuk tempuhi .... Perjalanan hidup ku tersangatlah rumit , maka di sinilah aku kena kuatkan semangat ini untuk melihat kesudahan yang terjadi dalam hidupku....apakah kesudahan kegembiraan yang aku akan kecapi hingga ke akhirat kelak , ataupun kesedihan di mana aku akan terima balasanNya di akhirat....

Aku yakin satu hari nnt aku pasti akan rasa kemanisan hidup di dunia ni , tinggalkan semua memori luka yang ada di dalam dada....aku akan rasakan kasih sayang,cinta,perhatian dan yang sepatutnya dapatkan.....Kini aku perlu berkorban untuk mendapatkan yang kekal , aku mesti cekal menghadapinya......semoga  perjuangan ku ini di bantu orang yang berada di sampingku.....Ya allah , apakah akhirnya perjalanan cintaku ....antara aku & dia...Kau & aku ....

Aku rela berkorban apa saja untuk mu keluargaku yang tercinta.....aku rela korbankan segalanya untuk kamu asal tidak benda tu tidak benci oleh allah .... aku akan tunjukkan dengan kamu orang tuaku,bertapa aku mencintai kamu.....aku ingin membahagiakan mu , aku ingin membuat kamu senang dengan tulang 4 kerat ku ini..... Akan ku buktikan pada mu....semoga akhirnya menjadi pengakhiran yang indah......

Hubungan Ku dengan Mu ALLAH , insyaallah aku akan perbaiki dari demi hari.....Aku tahu kini engkau memerhatikan tingkah laku setiap hambamu......aku ingin menjadi salah seorang yang sangat taat kepada mu, atas rasa syukur engkau menciptakan aku lahir ke dua dari rahim seorang ibu yang sangat mencintai aku dan mendapat seorang bapa yang sangat bertanggungjawab.......Aku dapat merasakan bagaimana hidup di dunia ini,sangat2 penuh liku dan mengugat aku......Demi Allah yang mencipta aku dan segala kejadian yang telah tersirat dan tersurat, aku akan memperbaiki hubungan ku DenganNya........

04 July 2011

Mencintaimu

assalamualaikum...
aku mulakan dengan bismillahirahmanirahim ,alhamdulillah syukur aku masi bole meluahkan  perasaan atau mengupdate belog ku ney.....

Sekarang ni aku nak sangat story about my heart , what in my heart ???
feel so sad , aiii tiba2 lak speaking tapi salah2 ahhaha.

Hati ku ni rasa sangat2 celaru sebab aku mencintai seseorang , dari dulu aku mencintai nya tapi aku selalu merasa sakit dengan perasaan cinta ku ini terhadapnya kerana aku takut dia menjadi milik orang lain . .. . ya ampuN kenapa boleh perasaan ni timbul lagi padahal dia sudah menjadi tunangan ku pun . .. .. 
rasa ini muncul sebab sikapnya yang terlalu peramah dengan semua orang , apa lagi rakan2 yang sebaya dengan dia . . . .Aku x larang pun untuk dia berkawan seramai mana pun tapi berpada2 , jangan terover bha tapi dia ni terover sudah. mana tidaknya aku jeles kan , kalau perangai sudah begitu....Perkataan yang sepatutnya di ucapkan hanya untuk aku tapi di taburkan dengan semua pmpn lain mana x tension kan . .. aku sebenarnya xnak jeles2 ni tapi kalau di biarkan nnt menjadi2 . ....aku jugak susah , nnt di bagitau lak aku ni x pandai jaga dia tua lah g cari orang lain....sebab tu lah aku nak jaga dia baik2 ni tentang pergaulanya, bukan anggap dia macam budak2 cuma tulah sikapnya buat aku panas.....Bila aku dah x larat nnt nak halang , aku akan diam jugak dan biarkan dia buat apa yang dia suka.....


aku harap sangat2 perasaan ni akan terbendung dalam masa ke masa.aku fed up dah layan hati ni yan balik2 cemburu dan fikiran ni selalu ingat dia buat yang bukan2 .... huhhh!!!!! aku janji selepas ni aku xnak dah seksa diri aku , rosakkan hati aku yang selalu fikir dia yang bukan2 , kusutkan fikiran ku dengan benda yang x berfaedah tu , lebih baik sekarang aku atur ibadahku yang aku nak bawa ke akhirat dan belajar untuk lebih mencintai nabi s.a.w dan cinta kepada allah adalah cinta yang hakiki dan x mungkin akan sakit lagi .......



Semoga selepas ini jugak aku akan lebih berfikiran terbuka dan  sangat2 terbuka .....huhuhuhu....
aku sangat love dengan dia , aku tau dia pun mcm begitu dengan aku....aku terlalu syg , aku terlalu menjaganya sebab tu aku selalu nak siasat apa dia buat , chat dengan sapa , bertlfn dengan sapa.....
aku tau dia rimas tu tapi biarlah aku yang cemburu daripada dia yang cemburu coz lau lelaki cemburu tiada maaf nya ooo , bole mati orang tapi lau pmpn maybe d mulutnya sjak tu n jarang yang nekad ni cam aku...hehhee

Bhaaa.... Marilah kita berceria2 dan berketawakan hehe...berpadah2 tau t hilang semua ilmu di dada

02 July 2011

Cuai

Semalam D tempat kerja ku kira2 pukul 2.30 2 orang budak lelaki datang ke kedai 24 jam dengan menaiki scooter....... Malang x berbau Selepas sampai d kedai 24 jam c Kawan yang ikut di belakang turun beli barang di kedai tu, yang kawan satu ni tunggu di luar ..... beberapa minit kemudian tebabummmmm scooter melompat ke arah kedai , separuh badan scooter masuk dalam kedai dan lucunya scru scooter tehambur hahahhahha.....akibat , c kawan teressss apabila dia sibuk melihat tayar motornya tanpa di sedari dia meressssss motor itu....al maklumlah auto kan , resss ckit tarabang la kaw hehehehhe......Nasib Cermin Kedai 24 jam tu x pecah, lau tidak mengganti c budak huhuhuhu.....aku pun yang tidur2 ayam ketika itu sempat berteriak dan bangun menuju ke arah kejadian,,,,,,,ingatkan ada rompakan ke apa,rupanya hahahhaha......aiyaaaa......maka intinya di sini berhati2 lah selalu......chowwwwww.....

Petua Melangsingkan tubuh badan

Dua biji lobak dan sebiji timun di parut dan di perah airnya .
campur dengan sebiji air limau nipis dan bancuh hingga sebati.
Minum dua kali sehari .
Amalkan senhingga mencapai Berat badan yang ideal


Jimat kos untuk cantik hehhee gunakanlah buah2xan...Petua tradisional gitu
There was an error in this gadget
Come Come N See. .. .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa Berlalu